Welcome to denMike's tiny page!
Home
Guestbook
Contact
 
Husky
 
Omnia opskrifter
 
3D Printing
Electronics
Programming
 
Corona virus
Fantasy
mtech.dk
Space
Tilbud
Various Links
 
USA 2001
ISU MSS03
USA 2006
  Pictures

  Scribbles (in Danish)

    April 15th

    May 9th

    June 4th

    July 11th

    July 23rd

    August 23rd

    September 20th

    October 12th

 
South Africa 2008


Last updated: June 4th, 2006

4. juni, 2006

Så er min biljagt afsluttet. Jeg har været rundt at kigge hos et par forhandlere - mest for at se hvad udvalget var i mit prisleje. Det er ikke så mange af de amerikanske modeller jeg lige kender, så billederne på internettet siger ikke altid så meget; men forhandlerne er naturligvis en del dyrere end privat salg, så det var det jeg var ude efter. Nå men forhandlerne synes også at de amerikanske biler var noget skod, så jeg besluttede mig til at holde mig til de japanske, og af en eller anden grund er Mazda temmelig meget billigere end Toyota og Honda i samme alder, stand og kørte km mm. Faktisk virkede Toyotaerne mere nedslidte end Mazda'erne, selvom de er ca 1000 USD dyrere. Jeg var derfor mest hooked på en Mazda 626 V6 (4 cylinder udgaven har en notorisk dårlig automatgearkasse); men de forsvandt inden jeg nåede at se dem. Istedet fandt jeg så en Mazda 323 (som hedder Protege herovre), der tilfældigvis var til salg i Pasadena, så den har jeg så købt for 2500 USD. Det er vist en anelse i overkanten, mest fordi den kommer inkl en flot revne i forruden, som koster et par hundrede USD at få skiftet; men den har helt nye dæk, rimelig nye bremseklodser, timing belt + div andet og vigtigst af alt var gearkasse, motor og a/c i god funktionsdygtig stand, så jf prisguiderne på brugte biler herovre bliver den samlede pris faktisk ikke urimelig. De siger 2900 - 3000 USD for en tip-top model med nye dæk etc. Nu er jeg godtnok ikke ekspert på området; men et par af de biler jeg har set på har haft en temmelig nedslidt gearkasse, en anden en ikke funktionsdygtig a/c (begge koster mindst omkring 900 USD at reparere) og nogle andre har været så rambonerede mht buler og skrammer og andre (mekaniske) defekter, at det ikke var noget jeg gad købe.

Apropo amerikanske biler, så har Ford prøvet at få amerikanerne til at købe amerikanske biler for at være "patriotiske". Jeg går ud fra, at det patriotiske skulle bestå i, at man skulle støtte en amerikansk virksomhed, og derfor også amerikanske arbejdspladser. Der gik dog ikke 24 timer før selv den amerikanske presse havde fundet ud af at 80% af delene/monteringen af Fords og GMs biler bliver lavet i Mexico, mens 80% ditto af de amerikanske Toyotaer bliver lavet i USA. Så den kampagne gav lidt bagslag.

Al Gore, som vandt valget i 2000; men tabte præsidentposten pga teknikaliteter (og det man, hvis det var foregået visse andre steder i verden, ville kalde valgsvindel) har lavet en film "An Inconvinient Truth", om emnet global opvarmning. Et emne, som han åbenbart har været dybt involveret i det meste af sit liv. I filmen, som iøvrigt er ganske glimrende og burde være et tvunget syn for alle amerikanerne, fremgår det bl.a. at amerikanske biler i gennemsnit kører 10 km/l (den jeg har købt kører ca 13 så jeg hæver gennemsnittet :) ). Californien vil hæve gennemsnittet til 13 km/l over en 10 års periode, hvilket iøvrigt også er det nuværende gennemsnit i kina, som skyldes forskellige miljølovgivninger! Naturligvis forsøger de amerikanske bilproducenter at sagsøge Californien, for at undgå denne - helt urimelige - lov. De hævder at loven er dårlig for den amerikanske økonomi (jeg går ud fra at de mener det går ud over deres slag). Men passer det nu også? USA importerer som bekendt en del olie, så et lavere brændstofforbrug burde give en lavere import, hvilket burde forbedre økonomien. Ligeledes bliver de "amerikanske", ineffektive, biler produceret i udlandet, mens de mere effektive "japanske" biler bliver produceret i usa. Det bliver spændende at se hvad der sker. Personligt synes jeg det virker som de sidste dødsskrig fra Ford og GMs side. De kører da også med kæmpe underskud - modsat japserne - og mange forventer at de går i Chapter 11 inden for det næste års tid.

En sidste bil-relateret historie: Herovre må man jo, som regel, gerne dreje til højre for rødt. Men da jeg tog køreprøven blev jeg klar over, at man faktisk også, i enkelte tilfælde, må dreje til VENSTRE for rødt. Det sker i Californien, hvis man kører til venstre fra en ensrettet vej, og over på en anden ensrettet vej (hvor trafikken kører mod venstre, selvfølgelig). Nuvel, det lyder for så vidt meget rimeligt; men så let er det slet ikke, for venstre-svingsreglerne er unikke for hver stat. Se bare her: http://www.geocities.com/jusjih/trafficlightsignals.html#us (afsnit 5.1.1). Bemærk, at man i enkelte stater også må dreje, hvis der er en rød pil!

Så var vi jo en lille telefonnummer-overvågnings-skandale, hvor NSA har fået de fleste teleselskaber til at udlevere tidspunkt, samt modtager og opkaldsnumre for samtlige telefonopkald - mod betaling, naturligvis. Det er selvfølgelig meget fint, at de har opbygget sådan en database (især hvis man er fan af George Orwells 1984 og er ligeglad med forfatningen) - der er bare den lille detalje, at den må være hullet som en si. For det første er der et teleselskab, der slet ikke vil udlevere informationen, medmindre justitsministeriet vil give en skriftlig garanti for, at det ikke er ulovligt - ellers kan teleselskaberne nemlig blive sagsøgt af kunderne. For det andet figurerer den rigtige adresse ikke på alle kunderne. På min prepaid mobilløsning har gutterne i forretningen blot indtastet forretningens adresse om min adresse, så medmindre NSA sammenkører deres database med kreditkortselskabernes adresseoplysninger får de svært ved at finde mig.. I øvrigt brugte jeg vist mit danske kort..

Nå; men jeg har haft lejet en bil i et par weekender (Enterprise havde 50% rabat i weekenderne, så det passede mig fint. Gutterne i forretningen synes det var alt for billigt), for at køre rundt og kigge på biler, og når jeg nu var rundt kunne jeg jo ligesågodt kigge mig lidt omkring samtidig. Jeg har bl.a. været nede omkring Long Beach, som ærlig talt ikke er specielt tiltrækkende. De har en pænt stor havn (faktisk er der vist tale om to havne); men de kommer nu ikke i nærheden af Antwerpen eller Rotterdam. Tilgengæld er de skyld i en ret stor del af forureningen i LA området. Nuvel, der ligger bl.a. et krystogtskib, Queen Mary, der blev søsat i 1937 og sejlede helt frem til 1967. Nu bliver det brugt som hotel og turistfælde. Det koster nemlig 30 USD at komme til at se det samt en russisk ubåd. Plus 10 USD i parkering - ej at forglemme. Til den pris var det bestemt ikke det værd; men ellers er det nu altid interessant at se den slags gammelt issenkram.

Ellers har jeg kørt lidt rundt i bjergene nord for LA. Der tror jeg, at jeg kommer til at spendere en god del af mine weekender i de næste par måneder. Der ser ud til at være rigtig mange gode vandreture deroppe, og hernede er temperaturen ved at være temmelig høj. Vi er, som jeg havde en anelse om, gået direkte fra "lidt for køligt" til "noget mere end lidt for varmt" på alt for kort tid. Nå; men bortset fra det, så kan jeg nu godt lide Pasadena området og Caltech. Faktisk er det Pasadena der indtilvidere scorer højest på min liste over steder jeg har lyst til at bo herovre, og Caltech er væsentlig mere afslappet mht tåbelige sikkerhedsforanstaltninger end JPL (som er en NASA afdeling, der administreres af Caltech), hvor det nærmest er umuligt at komme ind - selv hvis man skal hjælpe nogle af deres ansatte med noget. Derfor opgav vi den plan, og istedet fik vi instrumenterne, jeg skulle hjælpe med, flyttet til Caltech. Det tog så til gengæld 4 dage at få papirerne i orden, så de måtte komme ud fra JPL. Magen til øst-blok bureaukrati!

Det, der så kan virke svært underligt er, at til JPL's åbent hus var der fri adgang for alle. Man skulle ikke engang vise id for at komme ind. Det skal man ellers til deres rundvisninger. Jeg benyttede naturligvis lejligheden til at se hvad der foregår. De viste bl.a. en del forskellige Mars-rovers, Stardust kapslen var der også og så kunne man få lov til at se aerogel, der består af 99% luft og derfor er ret let, men alligevel kan bære 2000 gange sin egen vægt. Derudover var der en stak større og mindre modeller af forskellige rumskibe og diverse mere eller mindre interessante udstillinger og film.

Mht Caltech, så venter jeg stadigvæk på et magnetometer, så jeg kan komme rigtigt igang med mit DTU-relaterede projekt herovre. Det er endelig lykkedes at få Palomar Mass-Dimm uniten til at virke. Det var temmelig besværligt, da der er fem forskellige programmer, der skal tale sammen, som alle skal konfigureres korrekt for at det virker. Det ene kører under Windows, mens resten kører under Linux. Det har heller ikke gjort det lettere, at dokumentation er i bedste fald middelmådig og ofte slet ikke findes. Som vores australier sagde til min vejleder (englænder): "Det er meget internationalt. Her sidder en dansker og læser dokumentation beregnet på chilenere, skrevet på engelsk af en russer." For ligesom at give projektet et ekstra krydderi har den software vi har modtaget fra Chile også haft et par indbyggede fejl, hvoraf de i hvert fald kendte den ene; men bare glemte at fortælle os om den indtil jeg spurgte dem om "det nu også kunne være rigtigt at den linje skulle se sådan ud". Et andet problem lå i programmets søgerutine: Programmet er lavet sådan, at det først får teleskopet til at gå hen til en forudbestemt stjerne. Nu er der en del usikkerheder, bla. i teleskopets motor, så stjernen er ikke altid inde i cameraets synsfelt. Derfor laver man en spiral-søgning rundt om det sted man mener stjernen burde være. Andrew fandt så ud af, at istedet for at lave en spiralsøgning lavede den en mere eller mindre kaotisk elipse-agtig søgning. Efter det er blevet rettet virker det hele meget bedre :) Desværre har vi stadigvæk nogle problemer med JPL udgaven af de samme instrumenter. De bruger et andet, nyere, kamera, som ikke er helt samarbejdsvilligt.

Da jeg som sagt stadigvæk venter på et magnetometer har jeg fået et andet lille projekt. De måler en masse forskellige meteorologiske data, bl.a. vindretning, hastighed og en hel del temperaturer rundt omkring teleskoperne, bl.a. for at vide hvornår det er sikkert at bruge dem, men også for efterfølgende at kunne sige noget om kvaliteten af de data man samler ind. Hvis temperaturen på hovedspejlet ændrer sig giver det fx. nogle unøjagtigheder i data. På deres 60" teleskop kører det hele automatisk og kan hentes via internettet. På deres 200" kører det pt på en svært gammel pc, som ikke er forbundet til noget netværk. Derfor skal jeg nu have sat det op til at køre på en ny pc, på Linux istedet for Windows, med et nyt data acquisition kort, og derudover skal det sende data til en database, som heldigvis allerede er oppe at køre (vi genbruger den del af systemet fra 60"-en). Programmet er skrevet i LabView, som jeg faktisk aldrig rigtigt har brugt før. Det har altid været sådan, at når jeg har skulle bruge det har jeg ikke haft tid til at sætte mig ind i det, så en anden har lavet den del af projekterne. Sidste sommer blev jeg træt af den praksis og lærte hvordan de grundlæggende ting virker, så nu kan jeg glæde mig over det. Faktisk er der en anden, der har skulle lave dette projekt i lang tid; men han har åbenbart haft det samme problem som jeg, for han skal til LabView kursus om et par uger! Det er heldigvis ikke særlig svært, og projektet jeg skal lave her er sådan set bare to små udvidelser til et eksisterende program, så det kunne ikke være meget bedre! Desværre er dokumentationen igen ikke-eksisterende. Selve LabView koden er nu ret selv-forklarende; men problemet er, at der går 13 signaler ind i computeren og kun de 10 bliver brugt. Jeg aner ikke hvad resten laver. Det ender nok med at de bare bliver ignoreret; men Andrew vil godt lige have at jeg snakker med en, som har været med til at lave systemet, så nu skal jeg med ned til Palomar på onsdag, hvor han også er der. Der skal de samtidig installere et nyt 24" teleskop i en ny dome. De har lejet en større kran, så det bliver sjovt at se. De har desværre stadigvæk ikke fået 18"-en klar, så den bliver ikke flyttet samtidig, så jeg ved faktisk stadigvæk ikke hvornår Mass-Dimm uniten skal installeres dernede. Det ender jo nok med at det hele skal laves samtidig i sidste øjeblik, lige inden jeg rejser herfra...

Jeg fandt iøvrigt ud af, at man kan se alle teleskoperne på Google Maps. Den nederste hvide klat er 60"-en, den store, lidt nord-nord-vest for er 200"-en. 18"-en, hvor Mass-Dimm'en skal installeres ligger imellem de to, mens 48"-en ligger øst for 200"-en. Lige lidt nordøst for 200"-en ligger deres optical-inferometer-testbed, og lige nordvest for 200"-en bliver det nye 24" teleskop installeret på onsdag. Det er den lille hvide plet, der ses på dette billede, hvor 18"-en og 48"-en også kan ses.